Home
Leef Actief

Beweging is belangrijk om je fit en gezond te voelen en te blijven. Het menselijk lichaam is gebouwd voor een actief leven. Het is daarom aan te raden om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Dit hoeft niet persee aaneengesloten te zijn, je kan ook meedere korte periodes bij elkaar optellen. Met bewegen wordt bedoeld een matige tot redelijke inspanning waarbij je intensief moet ademhalen en je hart sneller gaat kloppen. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders onvoldoende beweegt.

Om meer te bewegen hoef je niet je leven drastisch te veranderen. Er zijn talloze soorten bewegingsvormen. Je kunt natuurlijk in sportscholen trainen maar ook heel goed buiten of thuis bewegen. Het meest genoemde excuus om die 60 tot 90 minuten niet te halen is ‘geen tijd’. Zorg daarom dat je in je dagelijks leven actief bent. Dan hoef je minder vaak, of misschien helemaal niet te sporten. Het belangrijkste is dat je activiteiten kiest waar je plezier in hebt en die je makkelijk kunt inpassen in je leven. Enkele voorbeelden:

  • introduceer een middagwandeling op je werk. Ga met een groepje collega’s naar buiten en eet voor of na de wandeling je lunchpakket
  • breng je kinderen lopend of met de fiets naar school
  • stap een halte eerder uit de bus of tram en loop het laatste stukje
  • neem vanaf het station de fiets naar je werk en/of weer terug naar huis
  • ramen wassen, stofzuigen, de auto wassen en soortgelijke klussen vallen ook onder lichaamsbeweging
Energieverbruik
Voor beweging heb je energie nodig. Klik hier om erachter te komen hoeveel energie je gebruikt bij een bepaalde activiteit.

Beweging moet leuk zijn
Het is belangrijk dat je plezier hebt. Klik hier voor tips om sporten leuk en makkelijk te maken.

Disclaimer     Copyright © United Biscuits 2004 www.verkade.nl www.sultana.nl