Home
Eet verantwoord

Koolhydraten
Koolhydraten leveren de energie die nodig is voor alle lichaamsprocessen en dienen als brandstof voor de spieren en hersenen. Er bestaan verteerbare en onverteerbare koolhydraten. Onverteerbare koolhydraten noemen we ook wel voedingsvezels en verteerbare koolhydraten zijn de zetmelen en suikers. Zetmeel vind je voornamelijk in brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. Suikers zijn er in meerdere varianten, zoals bijvoorbeeld vruchtensuiker en druivensuiker in fruit en melksuiker in melk. Bij een uitgebalanceerd voedingspatroon komt ongeveer 55% van de hoeveelheid energie uit koolhydraten.

Eiwitten
Eiwitten zijn nodig voor de opbouw en herstel van weefsel in je lichaam. Ze kunnen ook energie leveren. Er is plantaardig en dierlijk eiwit. Plantaardig eiwit zit onder andere in brood, granen en peulvruchten. Dierlijk eiwit komt bijvoorbeeld uit vlees, vis, kip, melk, kaas en eieren.

Vetten
Vet is een grote bron van energie. Vetten leveren behalve energie ook essentiŽle vetzuren, dat betekend dat het lichaam ze niet zelf kan maken. Ook zijn ze belangrijk als drager van vitamine A, D en E. Vet moet dus zeker niet volledig uit de voeding verbannen worden. Er zijn verschillende soorten vetten, de belangrijkste zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Kies bij voorkeur producten met onverzadigde vetten.

Vocht
Vocht is van belang bij het vervoer van stoffen door het lichaam en bij de uitscheiding van afvalstoffen. Ook speelt het een rol bij de regulatie van de lichaamstemperatuur. Drinkvocht is nodig om de vochtbalans van het lichaam gezond te houden. Alle dranken tellen mee bij de dagelijkse inname van vocht, bijvoorbeeld water, koffie, thee, melkproducten, vruchtensappen en frisdrank. De ene soort bevat wel meer calorieŽn dan de andere.Wees matig met alcoholische dranken. De behoefte van een volwassene is minimaal anderhalve liter per dag.

Voedingsvezels
Vezels zorgen voor een voldaan gevoel, helpen je op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang. Varieer zo veel mogelijk tussen verschillende soorten vezelrijke producten, zoals bijvoorbeeld, peulvruchten, volkorenbrood, aardappelen, groente en fruit. Van de groente bevatten vooral rode kool, broccoli, bospeen en sperziebonen veel vezel.

Vitamines en mineralen
Deze micronutriŽnten komen in veel kleinere hoeveelheden in de voeding voor dan de hierboven beschreven voedingsstoffen. Ze zijn onmisbaar zijn voor de groei, het onderhoud en het functioneren van het lichaam. Er zijn verschillende vitamines zoals vitamine A, B, C, D, E en K. De meest bekende mineralen zijn: kalk of calcium, natrium, ijzer en magnesium.
terug


Disclaimer     Copyright © United Biscuits 2004 www.verkade.nl www.sultana.nl