Home
Eet verantwoord

Verantwoord eten is de basis voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Het houdt in dat je gevarieerd en uitgebalanceerd eet, zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. De belangrijkste voedingsstoffen voor ons lichaam zijn:

Elke stof heeft een aantal functies in het lichaam. Klik op de bovenstaande voedingsstoffen om meer te lezen over deze functies en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

Geen enkel voedingsmiddel kan alle voedingsstoffen leveren. Om ervoor te zorgen dat je wel alle stoffen binnenkrijgt en uitgebalanceerd eet, kun je gebruik maken van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De Schijf van Vijf is een hulpmiddel dat in een oogopslag laat zien hoe je gezond kunt eten.
De Schijf van Vijf bestaat uit Vijf vakken en deze vakken laten zien met wat voor producten je je lichaam gezond kan houden. Kies liefst elke dag producten uit alle vakken en varieer zoveel mogelijk.

De Schijf van Vijf bestaat uit:
  • Groente en fruit
  • Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
  • Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
  • Vetten en oliŽn
  • Dranken

De 5 regels van de Schijf van Vijf:
  • Eet gevarieerd
  • Eet niet teveel en beweeg
  • Eet minder verzadigd vet
  • Eet veel groente, fruit en brood
  • Eet veilig; een goede hygiene voorkomt dat je ziek wordt

Gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om een lichaam gezond te houden en gezond eten vormt de basis samen met voldoende bewegen.

Tussendoortjes
Een gebalanceerd dagmenu bestaat uit 3 hoofdmaaltijden en een beperkt aantal tussendoortjes. Bijna iedere Nederlander eet tussen de maaltijden door wel eens een koekje. Klik hier voor meer informatie over tussendoortjes.
Disclaimer     Copyright © United Biscuits 2004 www.verkade.nl www.sultana.nl